نظام‌نامه آموزش تربیت بدنی

مجتمع فرهنگی آموزشی امام صادق علیه السلام

 بسم الله الرحمن الرحیم

                                                                                                                                                  نظام‌نامه تربیت بدنی مجتمع امام صادق علیه السلام

 

1.         اسناد بالادستی

1.1.   سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی – 05/07/1390)

بند 10 بیانیه ارزشها و بند یک اهداف کلان،که به سلامت جسمانی و نشاط دانش آموزان اشعار دارد.

1.2.  برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (مصوب شورای عالی آموزش و پرورش – 28/06/1391)

« بیانیه حوزه های تربیت و یادگیری

... حوزه پنجم: سلامت و تربیت بدنی

این حوزه به دنبال برقراری سلامت کامل جسمی و روانی دانش آموزان به عنوان امانت الهی و بکارگیری روشهای درست انجام فعالیت جسمانی، ارتقای تواناییهای بدنی و حرکتی، تبیین رو شهای تفریحی سالم و ترویج بهداشت و اصول سالم زیستن و پیشگیری از ایجاد بیماری و اختلال و معلولیتهای اندامی و توانمندسازی افراد در تسلط بر رفتار خود و حفظ سلامت است.

·         مهارتهای حرکتی و آمادگی جسمانی؛

·         بازیها و رشته های ورزشی؛

·         تفریحات سالم؛

·         اصول تغذیه سالم و متوازن؛

·         ایمنی و پیشگیری از آسیبهای فردی و جمعی در ابعاد و شرایط مختلف؛

·         مهار تهای زیستی و بهداشت فردی و عمومی؛

·         نظام مراقبت از سلامت جسمانی و روانی با تأکید بر سلامت فرد، خانواده و اجتماع؛ بهداشت بلوغ و سلامت نوجوانی.

·         جهت گیری‌های کلی: در سازماندهی محتوای این حوزه در کلیه دوره های تحصیلی باید ابعاد جسمانی، عقلانی، اجتماعی، روانی و معنوی به صورت تلفیقی مورد توجه قرار گیرد. ...»

1.3. اهداف تفصیلی برنامه ملی درسی (مصوب شورای عالی آموزش و پرورش – 28/06/1391)

«... ارتباط با خویشتن:

حوزه علم: شناخت علایق، نیازها و توانایی‌های جسمی و روحی خويشتن

حوزه عمل:

کسب مهارت‌هاي زندگي سالم (كمك‌‌هاي اوليه ،راه‌هاي  پيشگيري از اعتياد و ساير بيماري‌هاي جسمي و روحي)

 تکمیل مهارت‌های پایه ورزشی  و تلاش در ارتقاء ورزش مورد علاقه ... »

1.4. بیانیه رسالت مجتمع فرهنگی-آموزشی امام صادق علیه السلام

«... مجتمع برای تحقّق اهداف و ارتقای مستمر کیفیت خود، توجّه به موارد زیر را ضروری می‌داند:

... 6. رشد فزایندۀ علمی و اعتقادی همراه با سلامت جسم و روان. ...»                                                                  

1.5. اهداف کلی 3 در 5 مجتمع امام صادق علیه السلام

«... اهداف 4 و 5:

4- توانمند کارآمد

«توانمند» فردی است که قدرت ظهور استعدادهای درونی و بالفعل کردن امکانات بالقوه‌اش را یافته است و ویژگی‌هایی همچون: تخصص، تعهد، انگیزه، جرأت، تلاشگری، مشورت پذیری، امید به آینده و بااراده بودن را در خود فراهم نموده است. «کارآمد» دانش آموزی است که با شرط تأییدات الهی و با تکیه ‌بر توانمندی‌های خویش بن‌بست‌ها را می‌شکند و باقدرت ابتکار و نوآوری عقب‌افتادگی و فاصله‌ها را جبران می‌کند.

5- بلندهمت با نگاه تمدنی

فردی «بلندهمت» است که اهداف بلند و عالی را انتخاب نموده و برای تحقق بخشیدن به آن‌ها اراده قوي، عزم جزم و سعی مستمر دارد. ...»

2.       سیاستهای راهبردی

2.1.  بیانات امام خامنه‌ای مدظله:

2.1.1.          برای جوانان ورزش کردن یک سرمایه اندوزی است. من اعتقاد دارم ورزش برای همه یک فریضه عمومی است. البته منظورم ورزش حرفه ‌ای نیست. ورزش حرفه ‌ای را هم رد نمی کنم، اما توصیه نمی کنم که همه جوانان سراغ ورزش حرفه‌ ای بروند؛ نه. ورزش برای سلامت و حفظ نشاط است. 1379/12/08))

2.1.2.          ببینید؛ دوره جوانی، دوره توانایی است. این توانایی در چه چیزهایی باید به کار برود؟ به اعتقاد من، باید عمدتاً در تحصیل علم، در ایجاد صفای نفس و روحیه تقوا در خود و ایجاد نیروی جسمانی در خود - که ورزش باشد - به کار رود. این سه مورد، عمده است. یعنی اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند که شما از جوان چه میخواهید؟ خواهم گفت: تحصیل، تهذیب و ورزش. من فکر میکنم که جوانان باید این سه خصوصیّت را دنبال کنند. (07/02/1377)

2.1.3.         توصیه‌ ی من این است که جوان ها به من نگاه کنند. من وقتی به کوه می ‌آیم و گاهی می‌ بینم حتّی از من مسن ‌تر هم کسانی می ‌آیند که با استحکام و استقرار جسمانی و قرص و محکم این راه را طی می‌ کنند، واقعاً لذّت می‌ برم... از این رو توصیه می‌ کنم همه ورزش کنند؛ هم جوان ها، هم پیرها، هم میان ‌سال ها، هم مردها و هم زنها. زنها هم باید ورزش کنند. گاهی من در همین راه «کُلک چال» که از پایین به بالا می آیم، یا به عکس به طرف پایین می‌ روم، خانم هایی را می‌ بینم که با چادر مشکی این راه را طی می‌ کنند. با این‌که قسمتی از این راه، بسیار ناهموار و یا به قول ما مشهدی ها قلب است، درعین‌حال خانمها این راه ناهموار را تحمّل می‌ کنند و با چادر مشکی می ‌آیند. خوب؛ این همّت است دیگر. من این‌طور زنها و همچنین افراد مسنّی که این راه های طولانی را طی می‌ کنند و می‌ روند، بسیار تحسین می‌ کنم. (02/06/1375)

2.1.4.         روح ورزش ایمان و تقوا و پاکدامنی است. اگر بخواهید این کار را بکنید، شما باید حزب اللّهی‌ ها و مؤمنین به دین و به انقلاب را در سر تا سر میدان ورزش بیاورید و به کارهای حسّاس بگمارید... باید فضای محیط کار را طوری کنید که حزب اللّهی ‌ها بیایند. مؤمنین به انقلاب، احساس کنند که می‌ شود آمد... محیط ورزش را، محیط دینی و اسلامی، محیط توسّل و توجّه و محیط اعتقاد به خدا قرار دهید. اگر می‌خواهید ورزش پیش برود، این ‌طور پیش خواهد رفت. وقتی پای بچه‌ های مؤمن به میدانی برسد و راه آنان باز باشد، البته پیش خواهند رفت؛ کار خواهند کرد و خوب خواهد شد. این، آن نکته‌ ی مهمی است که در زمینه‌ی روح ورزش باید دنبال شود. (8/10/1375)

2.1.5.         باید محیط ورزش را محیط معنوی کنید. محیط معنوی، همان محیط پهلوانیِ دیرین ورزشکاران قدیمی خودِ ماست؛ آنهایی که وقتی وارد گود ورزشی می‌ شدند، خاک گود را می‌ بوسیدند؛ آنهایی که همیشه ورزش را با نام خدا شروع می‌ کردند و با نام خدا تمام می‌ کردند - با بسم‌اللَّه شروع می‌ کردند و با دعا تمام می‌ کردند - کشور ما این‌گونه کشوری است. محیط ورزش آن، محیط معنوی، جوانمردی، ایمان، تقوا، پاکدامنی و پارسایی و محیط معنویّت و درخشندگی روحی و نفسانی است.  (15/06/1376)

2.1.6.         دنبال ورزش هایی بگردید که بومی ماست و مردم از آنها خبر ندارند. مثلاً من ورزش چوگان را دیده ‌ام. یک ورزش ایرانی است. الان هم در دنیا معمول است، چوگان بازی می‌ کنند. ولی ما اصلاً بازی چوگان را بلد نیستیم. اصلاً نمی ‌دانیم چوگان چیست! بیایید اینها را احیا و زنده کنید؛ چون جزو فرهنگ شما و اصلاً جزو ملیت شماست. ورزش های بومی، نظیر بعضی از ورزش های باستانی ما از دیسک و میسک و آن چیزهایی که آنها پرتاب می‌ کنند، بهتر است. آنها هیچ وجهی ندارد. فرض کنید هالتر زدن خوب است. چرا سنگ زدن نباشد؟ سنگی که ما در باشگاه ها بر می ‌داریم؛ سنگ می‌ زنیم به تعبیر خود زورخانه‌دارها یا سنگ می‌ گیریم. چرا ما سنگ گرفتن را باب نکنیم؟ بیایید اینها را در دنیا معرفی کنید. بیایید میل را باب کنید. میل بازی، هم زیباست، هم تردستی در آن است و هم ورزش ویژه‌ ی ایرانی است. شما ببینید «چرخ» ورزشی است هم بهداشتی، هم مفرّح و هم برای زیبایی اندام بسیار مفید است. «چرخ» را در دنیا باب کنید. دنیا از «چرخ» خبر ندارد. (8/10/1375)

2.1.7.         اشکال دوم [به عنوان عامل نابسامانی فضای فعلی ورزش،] کمبود فضای معنوی و فرهنگی در ورزش است. یعنی در محیط ورزش، سعی نشده فضای فرهنگی اسلامی و سالمی حاکم باشد... محیط ورزشی ما باید محیط عفیفی باشد. عفّت، معنای خیلی عجیب و وسیعی دارد. سلامت نفس یک انسان، در هر جایی خودش را نشان می‌دهد. محیط ورزش، باید محیط عفیف باشد. در آن بایستی هرزگی، شلختگی و هر چیز غیر عفیفانه مشاهده نشود. ما باید این فضا را در محیط ورزشمان به وجود آوریم و اگر این باشد، در دنیا خواهد درخشید و ورزش ما ستاره خواهد شد. (7/2/1377)

2.1.8.         ورزشکار اگر دارای اراده‌ی قوی و عزم راسخ نباشد، قطعاً به مرحله‌ ی قهرمانی نمی رسد؛ اگر اراده نباشد، حتّی ورزش هم نمی کند. با اینکه این همه راجع به ورزش گفته می شود - ورزش معمولی، نرمش صبحگاهی - اما بعضی ها حاضر نیستند ده دقیقه، یک ربع وقت شان را به این کار مصروف کنند؛ این کم ‌ارادگی است. حالا وقتی یک جوانی ورزش می کند و سختی‌ های جسمانی ورزش را تحمل می کند و با شوق و ذوق به سمت پرورش استعدادهای جسمانی و بدنىِ خودش حرکت می کند، این عزم راسخ را نشان میدهد؛ این یک نقطه‌ی خصوصیت شخصی است. (21/12/1391)

2.1.9.         هر ورزشکار قهرمانِ ما که در عرصه‌اى از عرصه هاى ورزش حضور پیدا مى کند و چشمهایى را در سرتاسر دنیا به سوى خود جلب مى کند، در واقع ترجمه‌اى است از احساسات ملى و هویت اسلامى کشور و ملت ما؛ هرچه در این زمینه ها تلاش کنید، تلاشِ باارزشى کرده اید. (14/7/1383)

2.1.10.       ا گر می‏خواهید ورزش عمومی و همگانی شود باید ورزش قهرمانی را هم تقویت کنید. (15/6/1376)

2.1.11.        من میخواهم این طوری بگویم که نباید این را به عنوان یک سؤال و یک نگرانی در ذهنمان بیاوریم که هیجان جوانان را چگونه ارضاء کنیم؛ نه. اگر در بخشهای مختلف، میدان زندگی باز باشد، جوان خودش به آن جایی میرود که علاقه دارد هیجان خودش را ارضاء کند. ببینید؛ هیجان در منطقه خاصی است. چیزهایی هست که هیجان در آن آشکار است. مثلاً ورزش - بخصوص بعضی از ورزشها مثل فوتبال - یک حادثه هیجانی است. طبیعت فوتبال این گونه است و با نوع بازی والیبال و تنیس فرق دارد؛ از جهت این که اصلاً بافت بازی، بافتی است که در آن، مبارزه و هیجان و امثال اینها زیاد است. ورزش به طور کلّی یک امر هیجانی است. کارهای هنری هم هیجان انگیز است؛ اما اینها آن چیزهایی است که هیجانشان آشکار است...هیجان، فقط مخصوص این منطقه ها نیست. اگر جوان بتواند منطقه مورد علاقه خودش را - هرچه که هست - پیدا کند، به راحتی میتواند آن هیجان را در خود ارضاء کند. مثلاً آن هنگامی که من جوان بودم و لباس طلبگی تنم بود، محدودیتهای لباس و محدودیتهای محیط وجود داشت؛ اما درعین حال ما هم هیجان داشتیم و آن هیجان ارضاء هم میشد. چگونه؟ من به شعر علاقه داشتم. ممکن است باور این برای شما خیلی سخت باشد. جلسه شعری بود که چهار، پنج نفر دوستی که به شعر علاقه مند بودند، دو ساعت، سه ساعت مینشستند و راجع به شعر حرف میزدند و شعر میخواندند. این برای کسی که به این مقوله علاقه مند است، روحیه هیجانش را به همان اندازه ارضاء میکند که یک فوتبالیست در میدان فوتبال، یا یک علاقه مند به فوتبال در حین تماشای فوتبال. بنابراین، میدانها محدود نیستند.کاری که ما باید به عنوان مسؤولان کشور بکنیم و نیز همه کسانی که میتوانند و به کشور علاقه مندند - اعم از دولت و غیر دولت و بخشهای مخصوص جوانان - این است که میدان برای فعالیت صحیح و سالم جوانان باز شود... یعنی اگر به توفیق الهی، با همین روندی که از اوّل انقلاب هم پیش رفته، میدان کار و فعّالیت در مقابل جوانان گشوده شود، جوانان خواهند توانست آن هیجان جوانی را که جزو برکات جوانی است، ارضاء کنند. (7/2/1377)

 

 

2.2. روش دسته بندی و حرکت به سوی اهداف اختصاصی مقاطع

اهداف اختصاصی هر مقطع تحصیلی، بر اساس سه گانه‌ی بینش، گرایش و رفتار تنظیم شده است. البته از آنجا که در سنین پایین کودکی، آنچه مهم است، رفتارهای گرایش ساز است، در اهداف تفصیلی مقاطع نیز ابتدا از رفتارهای گرایش ساز شروع کرده و پس از آگاهی بخشی، اهداف عملی و رفتاری مبتنی بر توانمندی و مهارت، به عنوان اهداف ترتیبی در نظر گرفته شده است. این سه گانه و دسته بندی هر یک از این سه گانه به شرح زیر است:

2.2.1.     حوزه گرایش

2.2.1.1.   علاقه: منظور آن است که دانش آموز، صرفاً به مقوله‌ای علاقمند شود و آن را دوست بدارد و با آن احساس دوری یا تعارض و تنفر نداشته باشد.

2.2.1.2.  تمایل: دانش آموز علاوه بر علاقه،تمایل درونی به انجام آن عمل یا عملیاتی کردن آن مفهوم را نیز داراست؛ چه اینکه این تمایل، در عالم واقع منجر به انجام عملی بشود یا خیر.

2.2.2.    حوزه بینش

2.2.2.1.   آشنایی: منظور، رساندن اطلاعات اولیه راجع به موضوعی به مخاطب است. دانش آموز در این مرحله،از موضوعی مطلع می شود. این اطلاع ممکن است فاقد عمق و شناخت جدی باشد.

2.2.2.2.  آگاهی: در این مرحله،مفهوم مورد نظر به صورت یک دریافت درونی، قدرت تفکر، مقایسه و حرکت در مسیر رسیدن به هدف را در مخاطب ایجاد می کند و در واقع،او دانای به موضوع است.

2.2.3.   حوزه رفتار

2.2.3.1.     توانایی: دانش آموز قادر به انجام یک فعالیت خاص بوده و یا می تواند مانع از بروز مشکلی شود.

2.2.3.2.    مهارت: دانش آموز علاوه بر توانایی،مهارت و توانمندی ویژه بر فعل یا ترک فعلی را پیدا کرده و در آینده می تواند، در مقام مربی،آن را به دیگران،آموزش ابتدایی دهد.

3.      اهداف کلان عمومی

3.1.          نگرش به جسم به عنوان هدیه و امانتی الهی برای تکامل روح

3.2.         شناخت علایق، نیازها و توانایی‌های جسمی خویش و ظرفیتهای آن و تلاش برای شکوفاسازی ظرفیتها

3.3.        سلامت جسمانی و فهم سلامت فردی در نسبت با سلامت خانواده و اجتماع

3.4.        افزایش آمادگی جسمانی و مهارتهای حرکتی

3.5.        آشنایی با بازیها و رشته های ورزشی مناسب

3.6.        آشنایی با تفریحات سالم و جهت دهی اوقات فراغت دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه

3.7.        بسترسازی برای ایجاد علاقه بیشتر به ورزشهای گروهی جهت تقویت روحیه کار تشکیلاتی

3.8.        حفظ بدن از خطرها ،آسیبها و فهم روشهای زندگی ایمن برای پیشگیری از آسیبهای فردی و جمعی

3.9.        ارتقاء نشاط برای حضور فعال تر در خانواده، مدرسه و اجتماع

3.10.      آشنایی با اصول تغذیه سالم و متوازن در حین ورزش

3.11.       آشنایی با اصول حرکت درمانی و اصلاح حرکتی برای پیشگیری یا درمان ناهنجاریهای جسمی

3.12.      تقویت عزم و ارده و جرأت برخورد با مسائل زندگی و ارتقاء روحیه‌ی سلحشوری و دلاوری

3.13.      تقویت کارآمدی و توانمندی دانش آموز با افق تمدن‌سازی و مواجهه درست با تمدنهای مخالف

4.       اهداف اختصاصی

4.1.       دبستان دوره اول

4.1.1.        علاقه‌مندی به رعایت اصول اسلامی و اخلاقی در ساعات درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی

4.1.2.       علاقه به کسب آمادگی جسمانی و تندرستی

4.1.3.       تمایل به رعایت نظافت و عادات بهداشتی

4.1.4.       تمایل به بهره‌مندی از سلامتی و تندرستی

4.1.5.       تمایل به شرکت در بازی‌ها و فعالیت‌های گروهی

4.1.6.       آشنایی با وضعیت‌های صحیح بدنی در راه رفتن، ایستادن، نشستن و حمل اشیاء

4.1.7.       آشنایی با آمادگی جسمانی و حرکتی و برخی از آزمون‌های آن

4.1.8.       آشنایی با اصول اولیه تغذیه حین ورزش

4.1.9.       آگاهی از اصول اساسی بهداشت ورزشی

4.1.10.    کسب تواناهای ادراکی –حرکتی در پاسخ به محرک‌های مختلف و متنوع

4.2.      دبستان دوره دوم

4.2.1.       علاقه‌مندی به رعایت نظم و انضباط و احترام به حقوق دیگران

4.2.2.       علاقه به کسب توسعه مهارت‌های ورزشی برای لذت بردن از فعالیت‌ها و غنی‌سازی اوقات فراغت

4.2.3.      شروع آشنایی با نقش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ورزش

4.2.4.      آشنایی با برخی رشته ورزشی رایج آموزشگاهی

4.2.5.      آشنایی با برخی عوامل ایجادکننده صدمات ورزشی و نحوه پیشگیری از آن‌ها

4.2.6.      آگاهی از تغییرات فیزیولوژی، جسمانی و احساسی ناشی از بلوغ (برای دختران)

4.2.7.      شناخت قابلیت‌ها و محدودیت‌های حرکتی

4.2.8.      توانایی انجام صحیح مهارت‌های بنیادی(حرکات انتقالی،حر کت غیر انتقالی،حرکات مهارتی)

4.2.9.      پرورش روحیه تعاون، همکاری و مسئولیت‌پذیری از طریق فعالیت‌های ورزشی

4.2.10.    مهارت در حرکات تعادلی، تقلیدی، تشبیهی، ابداعی مربوط به رشته‌های ورزشی جهت تقویت هوش حرکتی و همگامی با ورزش همگانی

4.2.11.     مهارت در انجام تمرینات آمادگی جسمانی و تندرستی

4.2.12.    مهارت در اجرای برخی بازی‌های کودکانه و پرورشی

4.3.        متوسطه دوره اول

4.3.1.       علاقه به پیروی از قوانین و مقررات و حفظ نظم

4.3.2.      آشنایی با اصول بهداشت و تغذیه حین ورزش

4.3.3.     آشنایی با بعضی آسیب‌های ورزشی رایج و نکات ایمنی در ورزش

4.3.4.     آشنایی و مهارت نسبی در حداقل دو رشته ورزشی (یک‌رشته انفرادی، یک‌رشته گروهی)

4.3.5.     آشنایی با استعداد ورزشی متناسب با فیزیولوژی جسمی در بستر فرآیند استعدادیابی ورزشی

4.3.6.     آگاهی از اهمیت آمادگی جسمانی و ارتباط آن با سلامتی

4.3.7.     آگاهی از دانش و فنون مربوط به مهارت‌های ورزشی متناسب با استعداد یافته شده

4.3.8.     آگاهی از قوانین و مقررات حاکم بر رشته‌های ورزشی

4.3.9.     آگاهی از تغییرات فیزیولوژی، جسمانی و احساسی ناشی از بلوغ (برای پسران)

4.3.10.   آگاهی از نقش تربیت‌بدنی و فعالیت‌های جسمانی در بهبود ناهنجاری ها و حفظ تناسب اندام

4.3.11.    آگاهی از نقش تربیت‌بدنی در موقعیت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای آن

4.3.12.   آگاهی از نقش تربیت‌بدنی در غنی‌سازی اوقات فراغت

4.3.13.   آگاهی از نقش تربیت‌بدنی در کاهش انحرافات اخلاقی و مفاسد اجتماعی

4.3.14.   رعایت حقوق دیگران و احترام گذاشتن به آن‌ها و توانایی ایثار و گذشت در موقعیت‌های ویژه

4.3.15.   مهارت در به‌کارگیری برخی اصول حرکتی و بیومکانیکی در انجام مهارت‌های ورزشی

4.3.16.  مهارت در رعایت قوانین و مقررات حاکم بر رشته‌های ورزشی رایج آموزشگاهی

4.3.17.   مهارت در کنترل هیجانات و احساسات و تصمیم‌گیری صحیح و منطقی در لحظات دشوار

4.3.18.   مهارت در خلاقیت و داشتن روحیه مشارکتی و تعاون در فعالیت‌های ورزشی

4.3.19.   مهارت در هدایت و رهبری گروه در موقعیت‌های ویژه

4.4.         متوسطه دوره دوم

4.4.1.    تمایل به یادگیری، یاددهی و توسعه مهارت‌های رشته‌های ورزشی و لذت بردن از آن‌ها

4.4.2.   آشنایی نسبت به آسیب‌های ورزشی رایج و به‌کارگیری اصول کمک‌های اولیه و نکات ایمنی در ورزش

4.4.3.  آگاهی از عوامل تشکیل‌دهنده آمادگی جسمانی و سلامتی، روش‌های حفظ،تقویت و ابزار سنجش آن

4.4.4.   آگاهی از برخی اصول حرکتی و بیومکانیکی مؤثر در مهارت‌های ورزشی

4.4.5.   آگاهی از اصول اساسی بهداشت، تغذیه و کنترل وزن و به‌کارگیری فعالیت‌های ورزشی در جهت بهبود آن‌ها

4.4.6.  آگاهی از نقش تربیت‌بدنی در کاهش انحرافات و مفاسد اجتماعی و اعتیاد به دخانیات و عوارض استفاده از مواد محرک و نیروزا

4.4.7.   آگاهی از نقش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ورزش

4.4.8.   دانش نسبت به نقش فیزیولوژی، ورزش و تأثیر آن بر دستگاه‌های مختلف بدن

4.4.9.   استفاده از مهارتهای کسب شده در مدرسه برای حهت دهی و غنی‌سازی اوقات فراغت در داخل و خارج مدرسه

4.4.10.توانایی کاربرد اصول ایمنی حین فعالیت‌های ورزشی و استفاده مناسب از اصول اساسی کمک‌های اولیه در هنگام مواجه‌شدن با آسیب‌های ورزشی

4.4.11. توانمندی در انجام ‌وظیفه و مسئولیت‌پذیری و رهبری گروه در فعالیت‌های ورزشی

4.4.12. مهارت در انجام تمرینات آمادگی جسمانی و تندرستی در حد اداره یک گروه ساده

4.4.13.   مهارت در اجرای تاکتیک‌های اساسی حداقل یک‌رشته ورزشی انفرادی و یک‌رشته گروهی در حد اداره یک گروه ساده

5.      اصول حاکم

5.1.    مدرسه متولی تربیت بدنی دانش آموز نیست. بلکه در کنار خانواده که متولی اصلی است، آگاهی، مهارت و علاقه متناسب ورزشی دانش آموزان را به ایشان منتقل خواهد کرد.

5.2.   دانش آموزی که همه مقاطع را در مجتمع گذرانده، نهایتاً با اصول اصلی تغذیه‌ی ورزشی،حرکات پایه و مهارتهای آمادگی جسمانی آشناست و حداقل های مهارت عمومی شنای کرال سینه،یک رشته ورزشی انفرادی و یک رشته ورزشی گروهی را دارد.

5.3.  قهرمان پروری ورزشی از اهداف و اولویتهای مجتمع نیست، اما همراهی با دانش آموزانی که مسیر قهرمانی را طی می کنند در صورتی ممکن خواهد بود که ضمن حفظ همه معیارهای اعتقادی، اخلاقی و انضباطی،در زمینه درسی، معدل هر نیمسال ایشان لااقل از میانگین معدل کل پایه، بیش از یک نمره کمتر نشود. این تعامل با تعهد دانش آموز و خانواده او صورت می‌پذیرد.

5.4.  یکی از مهمترین وظایف هر مدرسه، تشکیل پرونده ورزشی دانش آموز از بدو ورود به مجتمع است و این پرونده، پس از ورود به مقطع بعد، در اختیار آن مقطع قرار می گیرد.

5.5.  مجتمع باید قسمتی از امکانات و جلسات استفاده سالنهای ورزشی و استخر خود را با تخفیف مناسب،با اولویت دانش آموزان تنظیم و برنامه ریزی کند تا مشوقی باشد برای جهت‌دهی اوقات فراغت آنها،به سوی فضای تعلیم داده شده در مدرسه و عدم ورود دانش آموزان به برخی محیطهای نامناسب ورزشی خارج از مدرسه.

5.6.  چنانچه دانش آموزی در بین مقاطع به جمع دانش آموزان مجتمع بپیوندد، باید به کمک خانواده سعی کند خود را به سیر معمول و جریان ورزشی مدرسه برساند.

5.7.  مجتمع در قبال دانش آموزانی که به صورت میان پایه می پذیرد سعی می کند حتی المقدور در اوقات فوق برنامه یا تابستان،شرایط جبران را فراهم نماید و مساعدتهای لازم را مبذول دارد. در صورت ضرورت و صلاحدید مدرسه، دانش آموز باید با هزینه خانواده، در مدتی معین، سرفصل آموزشی عقب افتاده را جبران نماید.

5.8.  برنامه اجرایی تربیت بدنی هر مقطع باید تا پایان هفته اول اردیبهشت همان سال آماده شده و قابل ارائه باشد.

5.9.  برنامه ها و کلاسهای تربیت بدنی مجتمع در چارچوب ضوابط و دستورالعمل هایی اجرایی، اخلاقی و انضباطی –که به پیوست همین سند خواهد آمد- اجرا می گردد که مسئولیت ابلاغ، اجرا و نظارت بر آن، با مدیر همان مقطع است.

5.10.   چنانچه دانش آموزی بنابر هر دلیل،مشکل و مانع خاصی در انجام سیر درس تربیت بدنی داشته باشد، این امر باید در شورای همان مدرسه مطرح شده و نسبت به بهبود شرایط، اتخاذ تصمیم گردد.

5.11.    هیچ مدرسه ای نمی تواند خارج از برنامه مصوب، اقدام به برگزاری کلاسهای ورزشی در ساعات مدرسه یا ساعات فوق برنامه نماید.

5.12.مدرسه حتی المقدور نباید،زنگ بازی و ورزش دانش آموزان را برای سایر برنامه ها تعطیل کند. در صورت ضرورت، این امر، نیازمند مصوبه شورای مدرسه و تأیید مدیر مدرسه است.

5.13.   سایر آموزشهای تکمیلی، باید در ساعات فوق برنامه انجام پذیرد.

5.14.   در جلسات دانش اموزی استخر، سوناها و جکوزی تعطیل است.

5.15.   کری‌خوانی های متعارف در فضاهای عمومی و ورزشی مدرسه ممنوع است.

5.16.  نحوه‌ی جذب و بکارگیری دبیران مجتمع، صرفاً در چارچوب «نظام جذب و گزینش مجتمع» امکان پذیر خواهد بود.

5.17.   کتاب راهنمای دبیر تربیت بدنی که توسط آموزش و پرورش تهیه شده، باید توسط دبیر خوانده شده و تسلط دبیر بر محتوای آن، توسط مدیر احراز گردد.

5.18.   مجتمع، اردوی صرفاً ورزشی ندارد و برای برگزاری هر اردوی ورزشی، باید پیوست فرهنگی آن اردو، جداگانه تدوین شده و به تأیید شورای مدرسه برسد.

5.19.   در بحث مسابقات ورزشی، اولویت مجتمع با شرکت در مسابقات چند جانبه بین مدارس اسلامی است. البته شرکت در مسابقات منطقه ای با ملاحظه شرایط انضباطی و علمی مندرج در بند 5.3 امکان پذیر است.

5.20.  جوایز ورزشی باید در قالب و چارچوب «آیین نامه تشویقی و تنبیهی دانش آموزان» اهدا گردد. این تشویق، لازم است همسو با شرایط عمومی دانش آموز صورت پذیرد.


 

6.      جداول ورزشهای مقاطع

 

پایه

جنسیت

ساعت مصوب آ.پ

ساعت اجرایی در مدرسه

ساعت مطلوب (لازم الاجراء)

مواد تعلیمی

ملاحظات

پیش دبستانی 1

دختر

-

2

4

1.     آموزش حرکات پایه

2.     ورزش پایه: ژیمناستیک

3.    بازیهای گروهی کودکانه و مفرح

4.    حداکثر 4 نوبت استخر تفریحی-ورزشی

-  حتی المقدور باید از بازیهای توپی رایج پرهیز گردد.

-  اولویت با بازیهای بومی ایرانی است.

پسر

-

2

4

پیش دبستانی 2

دختر

-

2

4

پسر

-

2.5

4

اول

دختر

2

4

4

1.        مهارت افزایی در حرکات پایه

2.        ورزش پایه: ژیمناستیک

3.       آشنایی با ورزشهای توپی رایج

4.       حداکثر 8 نوبت استخر تفریحی

مهمترین هدف، علاقمندسازی به ورزش است.

پسر

2

4

4

دوم

دختر

2

4

4

پسر

2

4

4

سوم

دختر

2

4

4

1.  آموزش شنای کرال سینه

2.  پای دوچرخه در آب برای 15 ثانیه

آموزش اضافه در ساعات درسی مجاز نیست

پسر

2

4

4

چهارم

دختر

2

4

4

پسران:

- آشنایی با ورزشهای رزمی خصوصاً تکواندو

-مهارت افزایی ورزشهای توپی

دختران:

- آشنایی با ورزشهای شاداب و پرتحرک خصوصاً ژیمناستیک و ورزشهای رزمی

-مهارت افزایی ورزشهای توپی

می توان مسابقات گروهی طناورز را نیز برگزار کرد

پسر

2

4

4

پنجم

دختر

2

2

4

شروع آگاهی بخشی در مورد نقش سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ورزش

پسر

2

4

4

ششم

دختر

2

2

4

حداکثر 8 نوبت استخر تفریحی در طول سال

پسر

2

4

4

هفتم

دختر

2

2

3

شروع به آموزش تخصصی رشته ها (هر دانش آموز باید 2 رشته توپی و یک رشته رزمی را فرا بگیرد )

استعدادیابی ورزشی و تخصصی در سال هفتم

پسر

2

2.45

3

هشتم

دختر

2

2

3

حداکثر 8 نوبت استخر تفریحی برای هر سه پایه

پسر

2

2.45

3

نهم

دختر

2

2

3

پسر

2

2.45

3

دهم

دختر

2

1

3

1.        تکمیل آموزش تخصصی رشته ها در حد مربی درجه 3 (به نحوی که هر دانش آموز بتواند در یک فضای آموزشی،رشته مزبور را آموزش دهد)

2.        در هر دو پایه‌ 10 و 11،هر دانش آموز فقط یک رشته را ادامه می دهد.

حداکثر 8 جلسه استخر تفریحی-ورزشی برای پایه های 10 و 11 و حداکثر 12 جلسه استخر برای پایه دوازدهم

پسر

2

1.5

3

معارف

2

1.45

3

یازدهم

دختر

2

1

3

پسر

2

1.5

3

معارف

2

1.45

3

دوازدهم

دختر

2

1

4

در قالب تفریح و بازیابی نشاط به صورت استخر و ورزشهای توپی برگزار می گردد.

بهتر است در مسابقات پایه ها حضور یابند

پسر

2

1.5

4

معارف

2

1.45

4

 

Û     برخی توضیحات:

-     در مقطه پیش دبستانی، بازیهای گروهیِ شاداب و مفرح انفرادی یا گروهی کودکانه ، غیر از ورزشهای تخصصی مطرح شده (حرکات پایه و ژیمناستیک) است.

-     هر مقطع، لااقل 3 بار در هر سالتحصیلی، برای هر پایه اردوی کوهنوردی برگزار می نماید. این اردوها باید سبک بوده و با صبغه‌ی جذب به این ورزش صورت پذیرد.

-     مدیر مقطع پیش دبستانی لازم است در اولین فرصت، جزوه ای پیشنهادی برای بازیهای بومی و غیرتوپی کودکانه فراهم نمایند.

-     منظور از تعداد جلسات نوبت استخر تفریحی-ورزشی ، تعداد مزبور در طول سالتحصیلی 9 ماهه است. این تعداد جلسات، پایگاههای تابستانی را در بر نمی گیرد.

-     متقاضیان بیش از تعداد جلسات استخر تعیین شده برای هر مقطع،می توانند در ساعات فوق برنامه ثبت نام نمایند.

-     منظور از ورزشهای رزمی، ورزشهای رزمی است که حاوی شرایط زیر باشد:

o        از ورزشهای متداول و متعارف باشد

o       دارای فدراسیون باشد

o       درگیری کامل در آن انجام نپذیرد

o       حمل و آموزش تجهیزات خطرناک و تهاجمی در آن ممنوع باشد (ممنوع گردد)

o       رویکرد دبیر رشته، انقلابی و اخلاقی باشد (شبیه رزم انتظاران)

7.      ساختار اجرایی

7.1.    در هر مدرسه،شورای همان مدرسه،که به اقتضا و صلاحدید می تواند از برخی دبیران ورزش نیز دعوت به عمل آورد،مسئول برنامه ریزی محتوایی و اجرایی درس تربیت بدنی است.

7.2.   مسئول نظارت بر حسن اجرای برنامه های تربیت بدنی، مدیر همان مقطع است.

7.3.  مسئول چینش، جلسه‌بندی، انعقاد قرارداد و نظارت بر اماکن ورزشی عمومی مجتمع، مدیر اجرایی مجتمع خواهد بود.

7.4.   ده درصد از حق الزحمه نهایی مربیان ورزشی، منوط به احراز اهداف ورزشی در هر پایه و مقطع است که توسط مدیر برآورد شده و نهایتاً پس از اعلام مبتنی بر آمار دقیق به دبیر، به ایشان پرداخت خواهد شد.

باتوجه به اینکه نظام کلی اسناد راهبردی مجتمع در حال تدوین و آماده سازی است، این اسناد نهایی و قابل استناد نمی باشد.

جهت دریافت فایل pdf بر روی دکمه زیر کلیک بفرمایید

نظامنامه درس تربیت بدنی